ذخیره ماده سلنیوم (selenium) در گونه ها ی مختلف گون

نویسندگان

ا.ام. دیویس a.m.davis

پرویز فروغیان

چکیده

عده ای از گونه های آستراگالوس بعنوان ذخیره کننده سلنیوم شناخته شده اند و برای تغذیه دام سمی می باشند. در مطالعه ای که برای تحقیق در این مورد انجام گرفته گیاهان را در گلدانهائی که در خاک آنها 18 ppm سلنیوم وارد نموده اند سبز کرده و پس از رشد کافی آنها راقطع وخشک نموده و میزان سلنیوم آنها توسط روشهای aoac تجزیه و مشخص گردیده است. از حداکثر مقدار سلنیوم ppm213 در گونه astragalus tephrosoides تاکمترین میزان‘ اندازه گیری گردید و معلوم گردید که مقدار ppm5 سلنیوم و یا ذخیره بیشتر آن در گیاه می تواند برای چرا وتغذیه دام سمی باشد. با توجه به گونه های ذخیره کننده سلنیوم می توان خاکها ی سلنیوم دار را تشخیص داد و سپس به ماده اورانیوم پی برد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ذخیره ماده سلنیوم (Selenium) در گونه ها ی مختلف گون

عده ای از گونه های آستراگالوس بعنوان ذخیره کننده سلنیوم شناخته شده اند و برای تغذیه دام سمی می باشند. در مطالعه ای که برای تحقیق در این مورد انجام گرفته گیاهان را در گلدانهائی که در خاک آنها 18 ppm سلنیوم وارد نموده اند سبز کرده و پس از رشد کافی آنها راقطع وخشک نموده و میزان سلنیوم آنها توسط روشهای AOAC تجزیه و مشخص گردیده است. از حداکثر مقدار سلنیوم ppm213 در گونه Astragalus tephrosoides ...

متن کامل

گونه جدید از جنس گون از ایران

نمونه‌های جمع‌آوری شده هرباریوم مرکزی ایران نامگذاری شدند. از میان نمونه‌های جمع‌آوری شده گونه A. mehranensis  به عنوان گونه جدید شرح داده می‌شود. گونه‌ جدید به همراه دیاگنوز، شرح و تصویر کامل گیاه ارائه می‌شود و با نزدیک‌ترین خویشاوندان خود مقایسه گردیده است. نمونه تیپ در هرباریوم مرکزی ایران نگهداری می شود.  

متن کامل

نام ها و مترادف های جدید برای گون ها

برای گونه­ های چاپ شده غیر معتبر،نام­ های جدید انتخاب شده­ اند و با مطالعه مجدد نمونه­ های نامگذاری شده، تعدادی به­ عنوان مترادف تشخیص داده شده و نام­ های معتبر نیز انتخاب شده اند.

متن کامل

شناسایی سریع گونه های مختلف مایکوباکتریوم ها در بیماری سل

بیماری سل میان انسان و دام مشترک است. در توصیف بیماری سل همین بس که ۲۰میلیون نفر مبتلا به آن در جهان وجود دارد و هر ساله 5میلیون نفر به اینرقم افزوده میگردد. مردم مناطق محروم جهان بیشترین قربانیان سل به شمار میروند. بیماری سل در گاو با ایجاد توبرکلهای پیشرونده در اندامهای مختلفبدن مشخص می گردد. علاوه بر گاو، انسان، بز و خوک نیز نسبت به آلودگی با عامل مسبب سل گاوی حساس بـوده و گوسفنـد و اسـب نوع...

متن کامل

دو گونه جدید از جنس گون در ایران

نمونه‌های جمع‌آوری شده هرباریوم مرکزی ایران نامگذاری شدند. از میان نمونه‌های جمع‌آوری شده گونه‌های  A. Juladakensis Maassoumi و  A. karl- heinzii Maassoumi به عنوان گونه‌های جدید شرح داده می‌شوند. گونه‌‌های جدید به همراه دیاگنوز و شرح گیاه ارائه می‌شوند و با نزدیک‌ترین خویشاوندان خود مقایسه می‌گردند. نمونه‌های تیپ در هرباریوم مرکزی ایران نگهداری می‌شوند.

متن کامل

مطالعاتی درباره جنس گون (Astragalus) در ایران (2)، گونه جدید

10 گونه برای اولین بار از ایران گزارش داده می‌شوند. Astragalus acetabulosus, A. glochideus, A. gudrunensis, A. jormolenkoi, A. maymanensis, A. nephtonensis, A. onobrychis, A. pseudo-becki, A. registanicus, A. stenocarpus. 2 گونه A. mozaffarianii  وA. neo-podlechii به ترتیب از شمال غربی و جنوب ایران نامگذاری و شرح داده می‌شوند.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
محیط شناسی

ناشر: دانشگاه تهران

ISSN 1025-8620

دوره 10

شماره 10 1980

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023